Wednesday, May 18, 2016 - 0 comments

PeNgaLamAN aNAk KeNA cHicKen Pox pArT 1

Assalammualaikum

hari ni baru kesempatan nk share pengalaman anak2 kena chicken pox..mula2 start dgn aariz dulu..aariz kena 14 mac..lg 5 hari adik aku nk nikah..baru 2 minggu aariz baik dr muntah2,cirit-birit dan demam..seminggu cuti tk gi taska..antar gi taska balik,lps seminggu tu cuti balik sbb chicken pox..mmg dugaan berat la wat kami..bayangkan hujung bulan 2 dan awal bulan mac,aariz,medina dan husband sakit muntah,cirit-birit dan demam serentak..demam serentak tu aku pernah alami dan alhamdulillah boleh handle..tp bila muntah dan cirit-birit serentak mmg aku hampir give up..bayangkan la baru nk lap lantai sbb anak muntah,anak sorang lg cirit abis baju semua..baru nk minta tolong husband handle kan, tup2 berlari husband masuk tandas..time2 tu aku rasa nk minta 10 tangan utk diri sendiri supaya dpt handle semuanya serentak..

seminggu gak la budak2 ni kena kurantin kt umah sbb doktor kata muntah2 dan cirit-birit dorang tu adalah virus..so kena kurantin sbb takut berjangkit dgn budak2 lain kt taska dan umah pengasuh..seminggu gak husband mc sbb dia pun tk sihat..bila semua dh sihat,baru nk happy2 prepare utk adik aku nikah,aariz kena chicken pox lak..husband terpaksa cuti lg..hampir 2 minggu gak la husband cuti jaga aariz kt umah sbb kena kurantin kan..sebaik la husband keje kerajaan..cuti kerajaan kan byk..kalo keje swasta yg setahun 14 hari ni..mmg potong gaji la jawab nye..tu pun time medina kena terpaksa import adik2 ipar dr kampung minta tolong jaga..sebaik adik2 ipar sudi gilir2 jaga medina..medina lama sikit kena kurantin sbb medina nye chicken pox special sikit..nnt aku cite detail..maybe utk part 2 kot..terpaksa divide kpd 2 part sbb cite ni agak pjg..

sebelum aku cite detail psl aariz kena chicken pox ni (part 1 ni cite psl aariz dulu), aku nk cite psl cuti kurantin..actually kalo korang bawa anak korang yg kena sakit berjangkit mcm chicken pox dan hfmd ni ke klinik kesihatan atau hospital kerajaan, dorang automatik akan keluar kan surat kurantin..dlm surat tu mention yg anak korang kena kurantin di rumah dan tidak boleh dedah kan ke umum termasuk la taska,sekolah dan umah pengasuh..dan surat tu doktor kata boleh ditunjukkan kpd ketua jabatan kita..atas budi bicara ketua jabatan kita, samada dia akan tolak cuti tahunan kita atau cuti tanpa rekod..tp husband aku tk dpt..ketua jabatan tk beri kerjasama..so kena la tolak cuti tahunan..ha gitu la lebih kurang..kira nye surat kurantin tu korang simpan elok2..masuk keje tunjuk kt ketua jabatan..kalo ketua jabatan korang baik hati bg korang cuti tanpa rekod alhamdulillah la..save la cuti tahunan korang..kalo tk mcm biasa la kena tolak cuti tahunan..

itu la serba sedikit tip psl cuti..berbalik pd cite aariz kena chicken pox, mula2  ari isnin 14 mac balik dr taska aku ada perasan kt blkg telinga aariz naik biji2 ruam mcm kena gigit nyamuk..sbb kan aariz tk demam..so aku assume itu adalah gigitan nyamuk..kebetulan hari tersebut dinner ktorg mkn kerang rebus..tengah2 aariz mkn dia nangis sbb dia kata gatal..so aku ingat gatal sbb mkn seafood..tp dlm lps isyak mcm tu aariz nangis lg dia kata gatal kt blkg badan..aku check2 tgk byk biji2 ruam tu..check dlm mulut pun ada..terus ajak husband gi klinik sbb risau aariz kena hfmd memandangkan aariz ada pengalaman kena hfmd (tk pernah cite lg dlm blog ni) tahun lps..

oleh kerana time tu dh kol 10 mlm,byk klinik dh tutup,ktorg gi poliklinik an-nur btho je..biasa nye kalo anak2 sakit,aku akan bawa samada klinik pakar kanak2 wong dekat sg chua atau poliklinik an-nur btho ni..so far dua2 doktor kt dua2 klinik ni aku puas hati..tp tu la nasib kami ari tu dpt doktor lain lak kt poliklinik an-nur tu..aku tk tau la dia pun mcm aku confuse aariz sakit apa atau mmg dia tk tau sebenar nye..ye la mcm aku dan husband dh tentu2 confuse dgn sakit aariz..sbb nk kata hfmd,dia tk demam lak..pengalaman ktorg tahun lps aariz kena hfmd, dia akan demam panas dulu baru naik ruam..nk kata campak dan chicken pox pun aariz tk demam..

lama gak nk tunggu doktor tu confirm kan aariz sakit apa..puas la belik aariz ni ngan muka confuse dia..last2 dia kata aariz allergik je..tp sebaik la dia bg ubat yg betul..dia bg ubat calamine utk sapu dan ubat selsema utk hilang gatal..dia kata kalo 2,3 hari makin teruk atau aariz demam dtg klinik balik..balik tu aku bg la ubat2 yg doktor bg tu..esok nye still antar taska sbb doktor kata aariz just allergik je..tujuan aku gi klinik pun sebenar nye nk confirm kan samada aariz campak ke chicken pox ke hfmd ke..sbb kalo aariz confirm benda2 yg berjangkit tu,mmg aku tk kan antar aariz gi taska..tp bila doktor ckp hanya allergik je..so aku antar la gak aariz gi taska..tp tu la disebabkan itu gak boleh dikatakan hampir semua budak2 kt taska kena chicken pox silih berganti..rasa bersalah sgt..tp tu la dh doktor kata hanya allergik sbb tu aku antar gak..sbb aku sendiri tk sure aariz kena chicken pox ke bukan sbb aariz tk demam..dan aku tkde pengalaman lg anak kena chicken pox..dr pembacaan aku, yg aku tau kalo chicken pox budak akan demam..pastu bintik2 ruam dia pun masa mula2 tu mcm bintik2 ruam kena gigit nyamuk..tkde pun gelembung air..

ari selasa balik dr keje baru aku nmpk muka aariz dh naik byk bintik2 ruam tu..dan dh ada gelembung air..aku tny pihak taska knp tk call aku dr awal..boleh aku ambik aariz terus dan kurantin kan..pihak taska pun tk perasan..tp tu la kesian la kt yg lain2 kena jangkit gak disebabkan 2 hari yg aku tk tau lg aariz kena chicken pox dan aku antar gak aariz gi taska..tp mak aku ckp chicken pox ni berjangkit bila dh kering..kalo baru2 kena tk berjangkit..lgpun aku antar aariz balik ke taska selepas aku confirm kan dgn doktor samada chicken pox aariz dh kering ke blum..ntah la..aku pun tk tau..tp aku tetap rasa bersalah menyebabkan budak2 lain kt taska pun kena chicken pox..wlp tk tau samada aariz yg pembawa atau sebenarnye ada budak lain lg dh kena dan parent or taska ambik sambil lewat tk kurantin kan..apa2 pun aku tetap rasa bersalah menjadi punca budak2 lain berjangkit..

so ari selasa ambik je aariz dr taska terus bawa aariz gi klinik..aku bawa aariz gi klinik kesihatan present 9 putrajaya..kk situ buka sampai mlm..actually mula2 aku tk tau gak ada kk yg buka sampai mlm..kebetulan masa aariz kena muntah2,cirit-birit dan demam tu,aku ada bawa aariz gi hospital serdang sbb keadaan dia yg semakin lemah..tp sebaik tk kena warded sbb result darah just ckp aariz ni virus je..masa kt hospital serdang la aku perasan ada notis tulis klinik2 yg buka sampai mlm dan weekend..tp klinik2 tu yg terdekat dekat kajang dan bangi..husband mmg malas nk gi kajang sbb sure ramai..nk gi bangi lak tk tau area mana..google punya google terbaca psl kk present 9 ni..gamble je gi..sebaik mmg kk tu buka sampai kol 10 mlm..org ramai tp mcm cepat je service dia..wlp lps opis hour, doktor still ramai lg..sbb tu boleh dikirakan cepat gak service dia..skrg dh tau..lps ni kalo anak2 demam bawa gi kk present 9 ni je la kalo nk bawa lps balik keje..ye la selalu nye balik keje ambik anak2 kt umah pengasuh ngan taska baru perasan anak2 tk sihat..kalo sebelum gi keje dh prsn anak2 tk sihat mmg awal2 dh bawa klinik..selalu bawa gi klinik swasta je kalo lps balik keje ni..bila 2 anak boleh tahan gak la bil nye..skrg dh tau tempat mana free boleh la gi..selagi boleh berjimat kita jimat la kan..

kt kk tu aku tnjk bintik2 ruam tu and doktor check seluruh badan dan mulut,dgn confident nye doktor ckp confirm chicken pox..doktor ckp mmg ada sesetengah chicken pox akan demam kemudian naik bintik2 gelembung air dulu..ada tu tk demam lgsg..depend pada ketahanan tubuh..baru la aku tau psl chicken pox ni..tp pelik tk kan doktor kt poliklinik an-nur btho tu tak tau..tkpe la benda dh lepas malas nk fikir...

bila aariz dh confirm chicken pox,terus surat kurantin dan arahan kurantin dikeluar kan..malam tu juga aku gi cari air kelapa bg aariz minum..esok nye gelembung2 air makin byk keluar..baru la aariz start demam dan meragam...cari gak daun sebambu letak kt bawah tempat tido dan buat mandi..aku pun dh stop goreng2 kt umah..mknn utk aariz ktorg bg ikan selar buat sup dan bakar je..mknn utk ktorg mkn lauk yg sama mcm aariz..nk sedap sikit beli je..

tp tu la cabaran nye ialah nk elakkan medina sentuh abg dia..kami ingat dh sehabis baik kami elakkan..last2 berjangkit gak..tkpe la org2 tua ckp senang dua2 kena sekali..senang sekali gus jaga..

tp aariz gelembung air dia wlp keluar byk lps minum air kelapa,tp gelembung air dia keluar serentak..bila dh keluar serentak tinggal tunggu kering je..tp masa kali k2 aku bawa aariz gi kk present 9 sbb nk check aariz dh kering ke blum, doktor ada bg antibiotik sbb ada 2 gelembung air dia pecah dan parut dia agak besar dan terkopek sampai ke isi..yg part tu yg sakit sgt..aariz sampai fobia la nk mandi..ye la kalo kulit dh terkopek sampai ke isi,kena air mmg la sakit..doktor kata kalo gelembung air pecah jd mcm tu bahaya sikit takut ada infection..sbb tu kena on antibiotik..doktor kata chicken pox ni virus..tp bila gelembung air dia pecah dan jd kudis mcm tu, meaning tu bakteria pulak..bakteria boleh menyebabkan jangkitan yg jika tidak dirawat jangkitan tersebut boleh merebak ke anggota badan yg lain..

gitu la serba sedikit kesah aariz kena chicken pox..10 hari gak aariz kena kurantin..tp masa adik aku kawen,ktorg bawa aariz gak..tp ktorg terpaksa asingkan aariz dr org lain..ktorg letak aariz dok setempat je..kesian sgt tgk dia waktu tu tk leh bercampur org..kesian gak tgk dia bila ada budak2 mcm geli nk dekat ngan dia..chicken pox mmg menghodohkan rupa seseorang betul...sampai skrg pun parut dia tk hilang..tp sebaik yg kt muka dh hilang..tinggal kt badan je la..ok la nnt sambung cite psl medina lak..pjg sgt dh entry ni..hope dpt menjadi panduan kpd sesiapa yg membaca..ada apa2 nk tanya boleh je tanya kt aku..


aku lupa nk ambik gmbr aariz masa kena chicken pox ni..ye la aku busy dgn anak sakit nye dgn adik nk kawen nye..lupa la terus nk ambik gmbr..gmbr ni je yg ada..time ni ari k6..aariz dh tk demam..dh aktif..gelembung air dh keluar abis..tgl nk tunggu kering je..tp selagi berair dan tk kering selagi tu kena kurantin..part tu yg ramai tk tau..tgk dh pecah je terus tk kurantin kan lg anak..aku ni pun bawa kejap je aariz keluar gi wedding adik aku..tu pun aku dok kawal jgn bg dia sentuh org atau ada budak lain nk sentuh dia..ambik gmbr ni pun aku suruh dok jauh2..kesian mmg kesian tp kalo boleh elak utk jangkit kt budak lain kita elak kan la..kesian lak kalo tk bawa dia tgk ayah cu dia kawen..padahal baju semua dh beli..



0 comments:

Post a Comment