Friday, May 6, 2016 - 2 comments

pErcUtIaN 2016 - shOrt vAcATion - Melaka

Assalammualaikum


actually gi melaka ni adalah plan last minute sgt..nk gi ari sabtu,ari jumaat baru book hotel..tu pun tk byk pilihan hotel yg ada..bukan saje2 nk wat perancangan last minute..tp tu la sejak hujung bulan 2 lg org2 dlm umah aku ni bergilir2 tk sihat..lps sorang,sorang..mula2 plan nk gi johor 16 april sbb kebetulan cousin husband bertunang..kira sambil menyelam sambil minum air la..plan tu mmg dh rancang lama..since bulan 3 lg..tp tu la sapa sangka medina nk kena chicken pox yg sgt teruk (tu nnt2 aku cite)..masa 16 april yg sepatutnya dirancang ke johor tu, medina baru betul2 sihat..parut2 masa tk hilang sepenuhnya lg..so aku fikir2 ckp ngan husband tk payah la gi johor..medina baru sihat..bg dia betul2 sihat dulu..kebetulan lak aku pun baru baik demam gak..husband lak dok sakit pinggang..so mmg cancel je la gi johor tu..


pastu tgk ari isnin,selasa,rabu semua org dlm umah mcm dh sihat..husband suruh book hotel kt melaka gi melaka je la..sbb kebetulan cousin aku kawen ari ahad nye..tp tu la mula2 mcm berat gak aku nk book hotel sbb tk tau knp sampai ke ari khamis hati aku mcm berat je nk book hotel..aku ckp ngan husband book ari jumaat je la..book hotel apa yg ada je la..kuat sungguh naluri aku ni..rupanya ari khamis tu time ambik medina dr umah pengasuh,pengasuh bgtau medina cirit birit..kt umah pengasuh 2 kali,kt umah aku 3 kali..nmpk mcm tk heavy kan cirit dia..tp ari jumaat pg tu ktorg tetap bawa medina gi kk sbb dlm 5 kali dia cirit tu, ada 2 kali najis dia bercampur darah..tp doktor kata tkde apa2 sbb mungkin ada infection je..


ari jumaat tu husband 1/2 day pantau cirit medina..alhamdulillah medina tk cirit lg dh..ptg jumaat tu baru aku proceed book hotel..actually masa aku search hotel kt booking.com,ada 1 offer ni utk hotel The Straits Hotel & Suites, just book je dulu byr kemudian dan kalo cancel tk kena byr apa2..1st aku dh book dh hotel tu..tp tu la disebabkan hotel ni tkde swimming pool utk kanak2,tu yg ari jumaat ptg terpaksa gak book hotel lain..search punya search dpt la book kt Bayview hotel melaka..harga pun boleh dianggap berpantutan lg..bab hotel ni nnt aku wat review khas kemudian..



melaka kan dekat je kan..nk dekat kol 10 gak la baru gerak dr rumah..aku mmg plan nk sampai2 melaka around 11.30 - 12.00 tgh..sbb sampai2 nk terus lunch kt restoren asam pedas..sanggup tu breakfast aku mkn ringan2 je sbb nk simpan perut nk melantak kt melaka nnt..


abg long aariz..aariz skrg tk leh letak dlm car seat dh sbb dia dh pjg..sian kt dia nmpk tk selesa dok dlm car seat..so aku dok kan dia kt seat biasa je tp pakai seat belt la...


tp ada budak dengki abg long dia tk dok dlm car seat..sapa lg kalo bukan si kecik nur medina ni..selalu tk puas hati abg long dia tk kena dok dlm car seat..dia tgk abg long dia tk dok car seat dia pun merengek2 tk nk dok dlm car seat..kdg2 kalo gi dekat2 aariz dok depan aku dok seat blkg..kalo dua2 dok blkg pening kepala aku dengar medina merengek nk lepas dr car seat...

sampai2 ngam2 kol 12..apa lg terus la terjah Restoren asam pedas selera kampung..bab mkn2 di melaka nnt aku wat entry lain..perut masing2 dh lapar..mmg laju2 la kami mkn..org lak makin ramai..dh siap mkn ktorg terus gerak..oh ye nk bgtau ni,kt melaka ni satu je la problem nye bab parking..rata2 tempat skrg parking semua berbayar..semua pakai yg kupon..nk beli utk sejam dua mmg tkde la..yg plg murah pun utk 1 hari..lupa lak satu hari tu berapa ringgit..6rgt tk silap aku..aku rasa mcm tk berbaloi lak setakat nk mkn tgh je kena byr parking sampai 6 rgt..


sebaik ktorg dikira sampai awal gak..so byk gak parking2 yg tk kena byr tp kena jln la sikit..tp kena pandai cari parking gak la..silap2 boleh kena saman..aku yg byr parking utk 2nd day tu pun kena saman gak..nnt aku cite kemudian..masa gi mkn asam pedas ni,aku parking dekat celah2 bangunan dekat blkg menara taming sari..so kena jalan la sikit nk ke restoren asam pedas tu..







masa lps mkn jln nk ke parking tu,singgah la jap kt tempat ni..aariz kata nk tgk keretapi..sebaik cuaca tk panas sgt..boleh la layan budak ni nk tgk keretapi..ikutkan plan aku ngan husband,cuti ni mmg nk dok rehat2 dlm hotel je..ptg2 baru bawa anak2 gi swimming pool..ye la cuaca panas kan skrg,tk berani nk bawa gi outdoor sgt..ikut husband nk je bawa anak2 gi zoo melaka ke taman buaya ke..tp memandangkan cuaca panas skrg..anak2 pun baru je sihat..mmg kena had sikit la aktiviti..

lps tu terus gerak ke pantai klebang..nk check in hotel awal lg..so mari lah kita cari mknn utk minum ptg lak..utk minum ptg kami beli kuih keria yg famous tu,coconut shake, nasi lemak coconut shake ngan laksa kt kedai kuih keria tu..kemudian la aku review psl kuih keria yg famous tu...

lepak2 jap kt pantai klebang,then dh kol 3 terus gi hotel nk check in..lepak2 dlm bilik..lps asar baru kuar bawa anak2 swimming..ptg tu kebetulan tk ramai org..best la anak2 berendam..bukan takat anak2 je berendam,mak bapak budak pun berendam..release tension jap aku dpt berendam..lama dh tk berendam ni..tp tu la dpt berendam kt pantai ni best gak..ok babah next plan gi pantai lak..hehe..







medina dh besar..syok bawa dia gi swimming..husband mmg suka dedah kan anak2 dgn swimming..nnt anak2 dh besar sikit husband nk ajar berenang..lgpun berenang ni kan aktiviti kesukaan nabi..sbb tu aku sejak ada anak2 ni,kalo stay hotel mmg akan sedaya upaya cari yg ada swimming pool dgn harga yg berpatutan..sbb tu kena menabung kalo nk gi bercuti ni..sbb sekali bercuti tu biar la berbaloi sikit..kecuali stay hotel bukan niat nk bercuti..ada wedding ke..so that baru cari hotel bajet je...tp kalo niat stay hotel mmg nk rehat2 nk bg anak2 happy mmg ktorg akan cari yg ada swimming pool..

berendam la anak2 sampai kol 6 lebih..pastu tgk masing2 dh kecut jari..aku ajak naik atas..ikut medina tu tk nak balik..mmg tk la ummi nk bg berendam sampai ke mlm..lgpun mlm ada plan nk gi cari seafood dan ikan bakar lak..ok bab2 mknn ni nnt aku wat satu entry khas psl mkn2 di melaka lak ye..

mlm tu lps mkn,masing2 tido tk sedar diri..punya la penat kan..esok pg nye kol 8 baru ktorg turun bfast..lps bfast husband ngan aariz continue swimming..aku ngan medina balik naik bilik lepak2 dlm bilik je..kol 11 siap2 check out then terus gi kenduri kawen cousin aku kt taman bukit rambai tk silap aku..lps kenduri,mak ayah dan adik2 aku ajak cari kerepek2 kt bandar melaka..time ni sbb dh lewat sampai bandar melaka..parking pun byk penuh..last2 aku terpaksa parking kt menara taming sari tu..kena la byr rm6 utk kupon satu hari..aku lak tk perasan yg aku letak kupon terbalik..last2 nk balik tu dpt surat cinta..tk tentu psl kena byr rm30 sbb kena saman..aduii la melaka ni..mmg wat duit sungguh..dh la parking mahal..nk mkn ikan bakar pun parking kena byr sampai rm5..hotel pun ada herritage tax..salah letak kupon pun kena saman gak..

inilah surat cinta tu..pengalaman sungguh ni gi bercuti kt melaka..tp nk kata serik dtg melaka tu tk la sbb mknn kt melaka ni sedap2..hehe..

gitu la cite short vacation kami utk percutian pertama kami tahun ni..duit tabung dh abis..start menabung balik..dh penuh duit tabung tu nnt kita plan gi bercuti tempat lak ye anak2..

ok bye...







2 comments:

Puan Eka May 9, 2016 at 10:54 AM

Kita pon baru balik Melaka tapi balik hari je hahaha. Nak tido sana tp husben ckp nanti kita tdo sana. Bayview best kan.

Suke betul la Aariz N medina dapat main air kan. Adra pon suka main air.

mrs.aziz ummi aariz ummi medina May 9, 2016 at 11:11 AM

best gak la bayview tp tv tk byk channel..kalo setakat stay sekejap boleh la..stay lama dgn channel yg limited tu bosan gak..aariz medina suka main air tp dua2 penakut..mandi kt tepi2 je..bawa ke tengah jerit2 padahal pool kanak2 je..tk tenggelam pun kalo ke tengah..hehe..

Post a Comment